Kamiony do levého pruhu nepatří

Josef Pátl
Josef Pátl
22.9.2023
DopravaPravidla silničního provozu
Kamiony do levého pruhu nepatří
Kamiony do levého pruhu nepatří
Geografie naší země, která je určená téměř přesným středem Evropy, dělá z našich cest opravdovou zkoušku řidičského umění a řidičské pozornosti. Přes naše území a po našich dálnicích projíždějí vozy mezinárodní automobilové nákladní dopravy a hustota provozu nesnese srovnání. Každý z nás má bohaté zkušenosti z několikakilometrové jízdy po české dálnici za kamionem v levém pruhu, jen pro ten fakt, že řidič kamionu potřeboval předjet svého kolegu, který byl o 2 km za hodinu pomalejší než je on.

foto: lidovky.cz

Když se modernizovala dálnice D1, doufali jsme, že dojde k jejímu rozšíření o další, tedy třetí pruh. Nestalo se tak a tento fakt je nyní argumentem zástupců profesionálních řidičů, kteří si nepřejí plošný zákaz předjíždění kamionů v levém pruhu.

Argumentují zaostalostí sítě

Pokud se podíváme do historie pokusů kamiony vlevo zakázat, zjistíme, že se jedná o politicky ožehavé téma, které může pověrčivému ministrovi vnuknout i myšlenku jisté ztráty svého postavení, pokud bude v ostré rétorice proti zájmům profesionálních dopravců pokračovat. Ne, že by to přímo souviselo, ale pojďme se s nadsázkou podívat do nedávné minulosti.

Poprvé se o to nahlas pokusil ministr Ťok, který se v reakci na kolabující dálnici D1 a jejím pojmenování po něm samotným „Ťokův průsmyk“, rozhodl prosadit zákaz jízdy kamionů v levém dálničním pruhu (bylo 13. 12. 2018). Dne 8. dubna 2019 veřejně v médiích oznámil, že odstupuje z funkce ministra dopravy ČR. Důvody prý byly delšího charakteru.

 foto: Mikuláš Křepelka  INCORP images

U jeho nástupce Vladimíra Kremlíka, který jako ministr dopravy na konci roku 2019 veřejně potvrzuje zákaz předjíždění kamionů na některých úsecích dálnic, bylo odstoupení ještě rychlejší. Na konci ledna následujícího roku (2020) odstupuje kvůli kauze tendru na elektronické dálniční známky.

Skoro to vypadá, že je ministr za takovou rétoriku a odvahu vždy po zásluze osudem „odměněn“ a že se jedná o jakési stigma. Ale konec srandy, pojďme se na to podívat seriózně.

Existuje v Evropě zákaz jízdy kamionů v levém pruhu?

Nemusíme chodit daleko, například na Slovensku. Mám osobní zkušenost z loňského roku, kdy jsem se vracel z Bánské Bystrice a za celou cestu po dálnici mne nezdržel nebo nezbrzdil jediný kamion. Pro představu, je to cca 260 km dlouhý úsek. Idylka trvala do okamžiku, než jsem překročil naše hranice. Jen cestou z prostoru hraničního přechodu do Brna jsem musel 12x dobrzdit kamion, který do levého pruhu náhle vjel. Na 68 km dlouhý úsek to bylo k uzoufání. Provoz hustý nebyl, tak nevzniklo to, co se běžně stává hlavně na dálnici D1. Dopravní vlna.

Dopravní vlna je fenomén hustého dálničního provozu, při němž pokud na poslední chvíli snižuje vozidlo jedoucí rychlostí 130 km/h v levém pruhu na 80 km/h například kvůli kamionu, který náhle do levého pruhu vjel, auta jedoucí za ním, i při dodržení bezpečných odstupů, v závislosti na reakci řidiče dobrzďují auto jedoucí před nimi dokonce na nižší rychlost než je oněch 80 km/h. Kumulováním opožděných reakcí řidičů následujících v jedoucí koloně může dojít ke snížení rychlosti, a často i k úplnému zastavení.

Sami to určitě znáte, že se najednou provoz na dálnici zastaví a po opětovném rozjetí marně zkoumáte, co toho bylo příčinou. Tak to jsou dopravní vlny a můžou často i za nehody. Tyto nehody zpravidla nebývají statisticky zahrnuty do příčiny „dopravní vlny způsobené kamionem“, ale do nepozornosti řidiče osobního vozu a nepřizpůsobení rychlosti.

V Itálii, na Slovensku, ve Slovinsku a dalších státech Evropy si to kamioňáci prostě nedovolí.

A proč?

Je zde buď úplný zákaz jízdy v levém pruhu, nebo časově omezený a tento zákaz je trestám peněžní pokutou od 65 euro na Slovensku až po 300 euro ve Slovinsku. Tamní policie má mnohem snazší úkol než ta naše. Odpadají výmluvy: Já jsem myslel… Já jsem neviděl… a podobně. Dnes vedené debaty, že by se omezení týkalo jenom některých úseků, vycházejí vstříc pouze zástupcům profesionálních dopravců, v tomto případě ČESMAD Bohemia, kteří jako jediní zcela pochopitelně hájí zájmy svých členů. Je to ale bez ohledu na konformitu a bezpečí více jak 6 milionů českých řidičů osobních vozidel.

Tento „český prasopes“ v podobě vybraných úseků, „vyfňukaný“ ze strany nákladního dopravního průmyslu bude jen příčinou laxního postupu ze strany policie České republiky. Ta by měla porušení zákazu jízdy v levém pruhu „jen v některých úsecích“ pokutovat. Takovéto úseky existují již nyní a skutečnost, že perzekuce je náhodná, ne-li žádná, vede tedy zcela logicky ze strany řidičů kamionů k systematickému porušování zákazu.

Hustota provozu na zaostalé dálniční síti v České republice je natolik enormní, že je třeba razantně jednat a vzít si příklad od našich sousedů, kde takovýto zákaz funguje již léta a profesionální řidiči s tím zkrátka počítají. Vymahatelnost je jasná, snadná a diskuze se nepřipouští.

Pokud tedy chceme zavádět jenom úseky, zaveďme prosím úsek Praha-Brno, Brno-Ostrava a v opačném směru totéž. S touto filozofií prosím přistupme i ke zbytku úseků našich dálnic.

Je to jako s plošným zákazem kouření v restauracích.

Dnes už nikdo o zákazu nepolemizuje.

Sdílet

Komentáře

Pro komentování tohoto článku se musíte nejdříve přihlásit
G22.9.2023 12:50
Tento článek by si zasloužil širší uveřejnění a jeho tvůrce post ministra dopravy. Je škoda, že není možnost referenda, domnívám se, že se zákazem kamionů v levém pruhu na dálnici by souhlasilo více než 99,95% řidičů osobních aut. Každý z nás se setkal s kamioňákama, ne všichni, ale dost jich bude( těch vypatlaných hlav) kteří se rozhodla “závodit” (předjíždět s rozdílem 2 až 3 kilometrů v hodině )s tím druhým a nám řidičů osobních vozů a motocyklů nejen že vytvářejí nebezpečné situace, ale také berou čas. Po tomto článku si zaplatím i členství!
Shotok24.12.2023 09:05
Tento článek je demagogií od začátku do konce. Vyzývám autora, ať si na čtrnáct dní přisedne ke mně do kamionu, bo osobní zkušenost je nepřenosná. Se znalostí problematiky z obou stran pak může psát objektivněji. A přirovnávat plošný zákaz předjíždění kamionů k zákazu kouření, to už je dokonalé chucpe!
© 2022 Asociace řidičů osobních vozidel. Všechna práva vyhrazena.